صفر تا صد اقدامات انجام شده براي حل بحران آب در شهرکرد

کد خبر: 178858 تاریخ انتشار: 1401/05/26 11:49:07
نمایش: 729
اخبار
در پي بروز سيلاب و گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ به‌عنوان يکي از منابع اصلي تامين آب شهرکرد؛ اين شهر دچار بحران کم‌آبي شد، براي حل مشکل، بسيج کامل امکانات وزارت نيرو صورت گرفت که نتايج اين اقدامات در آينده ملموس‌تر خواهد شد.
به گزارش روابط‌عمومي استانداري چهارمحال و بختياري، بارش‌هاي سيل‌آسا در چهارمحال آن و بختياري از روزهاي ابتدايي مردادماه آغاز شد و بسياري از مناطق مختلف استان را تحت تاثير قرار داد، در پي وقوع سيلاب منابع آب شرب برخي از شهرها و روستاهاي استان دچار کدورت و قطعي مقطعي شد و شرکت آب و فاضلاب نيز به دستور استاندار تمام توان خود را براي پايدارسازي آب شرب در اين مناطق بکار گرفت.

سرپرست معاونت عمراني چهارمحال و بختياري در روزهاي اوليه وقوع سيلاب در تاريخ 7 مردادماه هشدار داد: پيش‌بيني مي‌شود در پي بارش‌هاي سيل‌آسا منابع آب شرب استان شامل قنات، چاه‌ها و چشمه‌ها دچار کدورت شود و بنابراين از مردم درخواست شد که نسبت به ذخيره آب اقدام کنند.

در موج دوم بارش‌ها، چشمه آب کوهرنگ گل‌آلود شد و باتوجه به اينکه حجم کدورت چشمه بسيار بالاتر از حد استاندارد بود، اين چشمه از مدار آبرساني شهرکرد خارج شد، باتوجه به اينکه نيمي از آب شرب جمعيت شهر شهرکرد و تعدادي از شهرها و روستاهاي مسير اين از اين چشمه تامين مي‌شد، شاهد ايجاد بحران در تامين آب شرب شهرکرد بوديم.

ورود چاه‌هاي کشاورزي به مدار آبرساني شهرکرد

اتابک جعفري- مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور به درخواست استاندار از تاريخ 18 مردادماه در چهارمحال و بختياري براي فرماندهي بحران آب مستقر شد، جلسات تخصصي مديريت بحران با حضور وي و مديران مرتبط برگزار شد، اولين اقدام براي کاهش تنش آبي در شهرکرد وارد کردن آب چاه‌هاي کشاورزي اطراف شهرکرد به مدار آبرساني بود، اما دبي آب اين چاه‌ها پاسخگوي نياز و مصرف شهروندان نبود.

اقدام بعدي براي مديريت بحران در حوزه قطعي و کاهش فشار آب در برخي محلات شهرکرد، آبرساني سيار و توزيع آب بسته‌بندي در شهرکرد بود، براي تسريع در اين فرآيند تانکرهاي آبرساني از تعدادي از استان‌هاي کشور فراخوان داده شد و عمليات آبرساني سيار در شهرکرد هم‌چنان ادامه دارد.

براي وارد کردن آب چاه‌هاي کشاورزي به مدار نيازمند تقويت شبکه آبرساني به وسيله لوله‌گذاري بوديم که اين کار با سرعت به دستور استاندارو با هماهنگي معاونت عمراني استاندار صورت گرفت، همچنين تيم‌هاي تخحصصي نيز از تعدادي از استان‌هاي کشور براي حل مشکل به استان وارد شدند و شاهد بسيج امکانات در اين حوزه بوديم.

ورود تصفيه‌خانه خلک به مدار براي تصفيه آب کوهرنگ

به مرور و با وارد شدن تعدادي از چاه‌هاي آب کشاورزي در تاريخ 19 مردادماه، مشکل تامين آب شرب در برخي نقاط مرتفع شد؛ اقدام بعدي وارد شدن آب از خط پدافندي تصفيه‌خانه سامان به مخازن شهرکرد بود، همچنين اقدامات لازم براي تصفيه آب چشمه کوهرنگ در تصفيه‌خانه خلک در دستور کار قرار گرفت و اين تصفيه‌خانه به سرعت تجهيز و وارد مدار شد تا با تصفيه آب چشمه بخشي از آب شرب مرکز استان را تامين کند. 

اجراي طرح‌هاي پدافندي براي حل مشکل آب شهرکرد

وارد شدن لوله خط پدافندي و تزريق 60 ليتر بر ثانيه آب به مدار آبرساني در شهرکرد، مشکل آب شرب در اين محله را تا حدودي مرتفع کرد، همچنين تعداد چاه‌هاي کشاورزي وارد مدار شده از 6 چاه به 11 چاه افزايش پيدا کرد و در کنار اين اقدامات 70 تانکر نيز به‌صورت مستمر در حال آبرساني به مردم به‌صورت سيار هستند.

باتوجه به طولاني شدن فرآيند قطعي و کاهش فشار آب در برخي محلات شهرکرد، شامگاه 21 مردادماه جلسه ستاد مديريت بحران با حضور فرماندار شهرکرد، معاونان استاندار، مديران مرتبط و دادستان مرکز استان برگزار شد و با اقدامات صورت گرفته، به مرور آب شرب برخي از محلات به شبکه متصل شد، اما هم‌چنان در برخي نقاط با کاهش فشار آب و قطعي مواجه هستيم.

سفر وزير نيرو به چهارمحال و بختياري براي حل مشکل قطعي آب در شهرکرد

علي‌اکبر محرابيان- وزير نيرو نيز در هفته جاري به درخواست استاندار چهارمحال و بختياري به اين استان سفر کرد و در اين سفر از بسيج امکانات وزارت نيرو براي حل مشکل تامين آب شرب در استان خبر داد.

وي تاکيد کرد: دو سامانه تامين آب شرب در شهرکرد وارد مدار شده است و دو سامانه ديگر نيز طي ساعات و روزهاي آينده وارد مدار مي‌شود و با اين اقدامات کسري آب شرب در شهرکرد جبران خواهد شد.

براي حل مشکل آب شرب شهرکرد، تاکنون ۶۰۰ ميليارد تومان تجهيزات وارد استان شده است

استاندار چهارمحال و بختياري 26 مردادماه در شوراي اداري استان با بيان اينکه براي حل مشکل آب شرب شهرکرد، تاکنون ۶۰۰ ميليارد تومان تجهيزات وارد استان شده است، گفت: تيم‌هاي تخصصي در چند شيفت کاري در شبانه‌روز مشغول اجراي طرح‌هاي پدافندي تامين آب از طرح عمان ساماني، فدک و تصفيه‌خانه سامان هستند، با اقدام جهادي عمليات عمراني که نيازمند سه ماه زمان بود، در يک هفته اجرا شد.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1401/09/10