ايرنا/

جاده‌هايي که جاده صاف‌کن توسعه چهارمحال و بختياري مي‌شوند

کد خبر: 191517 تاریخ انتشار: 1402/03/17 13:24:08
نمایش: 625
اخبار
خبرگزاري ايرنا با انتشار گزارشي از وضعيت احداث راه‌هاي جديد در استان، توسعه آزادراه‌ها، تخصيص اعتبارات سفر رياست جمهوري، سرعت گرفتن راه هاي روستايي و 13 طرح جاده سازي مهم استان را روايت کرده است.

چهارمحال و بختياري يک استان کوهستاني است و برخي از محورها داراي نقاط حادثه‌خيز جاده‌اي است به همين دليل چاره‌اي ندارد تا بخش عمده‌اي از اعتبارات سالانه ملي و استاني خود را صرف بهبود، بهسازي، رفع نقاط حادثه‌خيز، تعريض جاده و جاده‌کشي کند.

در حال حاضر چهارمحال و بختياري داراي ۳۰۸ کيلومتر بزرگراه، ۷۳۲ کيلومتر راه اصلي، ۲۹۱ راه فرعي و ۲ هزار و ۳۷۲ کيلومتر راه روستايي است.
 

اهميت جاده در چهارمحال و بختياري چيست؟

سال‌ها بود که برخي به شوخي و طنز مي‌گفتند که چهارمحال و بختياري در بن بست جاده‌اي قرار دارد و تردد ترانزيتي در اين استان وجود ندارد، اما حالا اين مساله برعکس شده است و يکي دو محور اين استان بار ترافيکي ترانزيتي بالايي دارد.

اکنون با توسعه بخشي از جاده‌هاي چهارمحال و بختياري، برخي از مناطق اين استان به عنوان محور ترانزيت کالا از فلات مرکزي به جنوب کشور قلمداد شده است، هر چند هنوز زيرساخت ها براي اين عنوان نيازمند حمايت جدي است.

اهميت جاده براي چهارمحال و بختياري به دليل اينکه وجود جاده‌هاي استاندارد باعث توسعه استان در آينده مي‌شود بر کسي پوشيده نيست از اين‌رو استاندار چهارمحال و بختياري به صورت سرزده از تعدادي از طرح‌هاي راهسازي استان بازديد دارد.

استاندار چهارمحال و بختياري مي‌گويد: با اختصاص بخش قابل توجهي از اعتبارات سفر رييس‌جمهور، اجراي طرح‌هاي عمراني از جمله پروژه‌هاي راهسازي اين استان از سرعت بيشتري برخوردار شده است.

غلامعلي حيدري افزود: در سال گذشته چهار هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان اعتبار به استان اختصاص يافت که اکنون با مساعد شدن شرايط جوي جذب اين اعتبارات مي‌تواند تحول بزرگي در استان شکل دهد.

از جمله طرح‌هاي مهم که مردم بر توسعه زيرساختي آن تاکيد دارند، جاده شهرکرد - شلمزار است که به گفته معاون مهندسي و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازي چهارمحال و بختياري از ۲۶ کيلومتر محور چهارخطه شهرکرد به شلمزار ۱۸ کيلومتر آن آماده افتتاح است.

حميد ربيعي افزود: قسمت‌هايي از محور که معارض نداشته است سريع‌تر اجرا شده و بزودي افتتاح مي‌شود اما هشت کيلومتر باقي مانده که عمليات اجراي آن با کندي روبرو شده است به سبب معارضات محلي است.

معاون مهندسي و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازي چهارمحال و بختياري به بازديد استاندار از سه راهي هفشجان نيز اشاره کرد و گفت: پل بتني اين محور که مهمترين قسمت آن است اجرا شده است و بايد ۵.۵ کيلومتر محور جاده‌هاي دسترسي به اين پل نيز ايجاد شود که تاکنون ۷۰ درصد خاکريزي آن انجام شده است.

نماينده مردم شهرستان بروجن در مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: تکميل و بهره‌برداري از راه‌آهن يکي از اولويت چهارمحال و بختياري در حوزه پروژه‌هاي مرتبط با راه و حمل و نقل است.

حجت‌الاسلام اميرقلي جعفري تاکيد کرد: چهارمحال و بختياري از معدود استان‌هاي کشور است که هنوز به شبکه ريلي ايران وصل نشده است.

وي وصل شدن چهارمحال و بختياري به شبکه ريلي کشور را عامل ايجاد ظرفيت بالا براي توسعه اقتصادي استان و ساکنان آن دانست و افزود: اُميد است براساس قول مشاوران، کارفرما و دست‌اندرکاران مرتبط با طرح راه‌آهن، بتوانيم سال آينده شاهد اتصال راه‌آهن باشيم، هر چند ادامه راه‌آهن به سمت بندر امام و جنوب کشور ضروري است.

جعفري تصريح کرد: در سه سال اخير بعد از آب، بيشترين اعتبارات به حوزه راه‌آهن استان داده شده است و در اين مدت براي راه‌اندازي قطار برقي تهران به اصفهان به چهارمحال و بختياري به خوزستان پيگيري شد.

وي با اشاره به تردد شبانه‌روزي ۳۵ هزار دستگاه انواع خودرو در جاده بروجن به لردگان به خوزستان يادآور شد: تکميل نهايي و بهره‌برداري از اين جاده جزو دغدغه‌هاي اصلي نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي است.

نماينده مردم شهرستان بروجن در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به انجام جاده بروجن به مبارکه در حوزه شهرستان بروجن از سمت اين شهرستان اظهار داشت: قطعه نخست چهارخطه گندمان به بلداجي امسال تکميل و بهره‌برداري و به جاده شهرکرد به ناغان متصل مي‌شود.

نماينده مردم شهرستان‌هاي شهرکرد، بن و سامان در مجلس شوراي اسلامي نيز مي‌گويد: در دولت سيزدهم توزيع عادلانه ثروت در دستور کار قرار گرفته است و علاوه‌بر آن در مجلس با تصويب قوانيني اختصاص اعتبارات از محل اعتبارات ملي براي کمک به رشد و توسعه استان‌هاي کمتربرخوردار پيش‌بيني شده است.

احمد راستينه افزود: در تدوين برنامه هفتم توسعه که بزودي در دستور کار مجلس قرار دارد توسعه پايدار با ارتقاي شاخص‌هاي راه و جاده مورد تاکيد است و بي‌شک استان نيز اين ظرفيت بي‌بهره نخواهد بود.

وي تصريح کرد: اتصال کريدور شمال به جنوب با بهره‌برداري از طرح راه‌آهن استان و توسعه محورهاي ارتباطي بين استاني و بين شهرستاني از مهمترين مطالباتي است که بايد در تدوين برنامه هفتم توسعه مورد تاکيد قرار گيرد.
 

اجراي ۴۲ طرح حوزه راهداري

طرح‌هاي جاده‌سازي در بخش روستايي و شهري مورد تاکيد دولت سيزدهم است و در چهارمحال و بختياري يکي از مهمترين رويدادهاي عمراني در بخش جاده‌اي است.

مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي چهارمحال و بختياري گفت: در قالب اعتبارات سفر رييس‌جمهور به استان ۴۲ طرح در حوزه راهداري تعريف شده که اين طرح‌ها با توزيع شهرستاني اعتبارات با قوت در دست احداث است.

روح‌الله غلامي افزود: در سفر خرداد سال گذشته رييس‌جمهور و اعضاي هيات دولت به استان، ۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار به حوزه راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان اختصاص يافت و علاوه‌بر آن ۲۵۰ ميليارد تومان اعتبار نيز از محل طرح توسعه شهرستان کوهرنگ به اين اداره‌کل اختصاص يافته است.

وي ادامه داد: در مجموع از محل اعتبارات سفر، محروميت‌زدايي شهرستان کوهرنگ و اعتبارات سالانه، ۴۲۴ ميليارد تومان براي سال ۱۴۰۱ درنظر گرفته شد که از اين ميزان تاکنون ۳۸۲ ميليارد تومان تخصيص يافته و ۲۰۰ ميليارد تومان آن جذب شده است.

مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: در مجموع راهداري استان۱۰۳ طرح در استان دارد که با روي کار آمدن دولت سيزدهم تمامي اين طرح‌ها فعال و استان به يک کارگاه سازندگي تبديل شده است.

دولت سيزدهم و اعتبارت ويژه براي جاده‌هاي چهارمحال و بختياري

بدون شک جاده‌سازي نيازمند اعتبارات است از اين دولت سيزدهم براي رفع اين مشکل اعتبارات ويژه‌اي به بخش حمل و نقل جاده‌اي چهارمحال و بختياري اختصاص داده است.

استاندار چهارمحال و بختياري از اختصاص يک هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان اعتبار تهاتر نفت به اين استان خبر داد و گفت: اين اعتبار براي اجراي طرح‌هاي راهسازي از جمله لردگان به ايذه و شلمزار و به کارون ۴ در حال تزريق است.

غلامعلي حيدري افزود: با ورود قرارگاه خاتم براي اجراي طرح‌هاي عمراني مهم استان از جمله محور ارتباطي بروجن به لردگان به ايذه ۸۰۰ ميليارد تومان اعتبار از محل تهاتر نفت و ۳۰۰ ميليارد تومان براي اجراي محور ارتباطي شهرکرد به شلمزار به کارون ۴ اختصاص يافته است.

وي ادامه داد: همچنين از محل ماده ۵۶ اعتباري افزون بر ۸۰۰ ميليارد تومان به جاده بروجن به لردگان به ايذه، شهرکرد به شلمزار و فرخشهر به دزک به شلمزار تخصيص يافته است.

استاندار چهارمحال و بختياري با بيان اينکه بخش قابل توجهي از اعتبارات سفر رييس‌جمهور نيز به حوزه راه‌هاي استان تلق گرفته است، اظهار داشت: با جذب اين اعتبارات تحول بزرگي در حوزه زيرساختي استان شکل مي‌گيرد.

حيدري با اشاره به اينکه يکي از الزامات توسعه در هر منطقه ايجاد زيرساخت است، تصريح کرد: اگر بخواهيم استان توسعه‌يافته‌اي داشته باشيم بايد بتوانيم زيرساخت‌هاي مناسبي در حوزه زميني، ريلي و هوايي در استان ايجاد کنيم.

از اعتبارات سفر رييس جمهور در بخش راه چه خبر؟

از سفر رييس‌جمهور به چهارمحال و بختياري در خردادماه پارسال، يک سال گذشته است و براي اين سفر بخش راهسازي اعتبارات ويژه اي اختصاص داده شد.

مديرکل راه و شهرسازي چهارمحال و بختياري، تعهد دولت در حوزه راهسازي استان مطابق با مصوبات سفر رييس جمهور در سال نخست را يک‌هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: از اين ميزان يک‌هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان معادل ۷۰ درصد اين اعتبار جذب و محقق شده است.

حسينعلي مقصودي افزود: از ۱۲ هزار ميليارد تومان مصوبات سفر رييس‌جمهور به استان در خرداد سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان معادل ۴۰ درصد آن مربوط به حوزه راهسازي استان است که مقرر شد در سال نخست يک‌هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان آن محقق شود.

وي با اشاره به فعال بودن ۱۳ طرح راهسازي در استان با تامين اعتبار از رديف ملي، تصريح کرد: در حال حاضر تمامي راه‌هاي شرياني استان به صورت چهارخطه در دست احداث است که از جمله آن مي‌توان به شهرکرد به بروجن به لردگان، لردگان به ايذه، شهرکرد به شلمزار به ناغان به ايذه، اردل به دوپلان، بن به داران، سامان به تيران و بازفت به مسجد سليمان اشاره کرد.

مديرکل راه و شهرسازي چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: در سال گذشته مجوز ماده ۲۳ چهار طرح راهسازي استان از جمله سامان به قراقوش، چلگرد به باباحيدر، ورودي و کمربندي اردل و سورشجان به سودجان صادر و به اين طرح ها از رديف ملي اعتبار اختصاص يافته است.

مقصودي با بيان اينکه از محور ارتباطي شهرکرد به شلمزار ۱۸ کيلومتر تا پايان خرداد بهره‌برداري مي شود، افزود: مابقي محور نيز تا پايان شهريور تکميل و افتتاح مي شود.

وي يادآور شد: تلاش مي‌شود در نيمه نخست امسال ۳۰ کيلومتر راه در استان بهره‌برداري شود.

بهسازي جاده‌هاي روستايي نيز سرعت گرفته است

جاده‌هاي چهارمحال و بختياري کوتاه‌ترين مسير ارتباطي بين استان‌هاي فلات مرکزي کشور به بنادر جنوب‌غرب و جنوبي ايران است به همين دليل حتي توسعه راههاي روستايي نيز براي استان اهميت اقتصادي دارد.

معاون فني و راه‌هاي روستايي اداره‌کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي چهارمحال و بختياري گفت: در حالي که تعهد استان براي احداث راه روستايي در سال گذشته ۲۰ کيلومتر بود اما با تلاش جهادي اين ميزان تعهد به طول ۵۰ کيلومتر محقق شد.

سيد مهدي مرتضوي‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: در سال گذشته در مجموع ۳۷ قرارداد با اعتبار ۱۴۰ ميليارد تومان براي در خصوص راه‌هاي روستايي استان بسته شد.

وي ادامه داد: تعهد استان براي روکش آسفالت راه‌هاي روستايي و فرعي در سال گذشته ۳۰ کيلومتر بود در حالي که ۴۱ کيلومتر محقق شد و ۱۱ کيلومتر بيشتر از تعهد استان روکش آسفالت اجرا شد.

معاون فني و راه‌هاي روستايي اداره‌کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي چهارمحال و بختياري از افزايش بيش از ۲ برابري تعهد استان براي احداث راه‌هاي روستايي طي سال گذشته خبر داد و گفت: بسياري از اين راه‌هاي روستايي در مناطق سخت‌گذر و کوهستاني استان اجرا شده است.

مرتضوي‌زاده خاطرنشان کرد: براي تکميل و بهره‌برداري از طرح‌هاي در دست اجراي استان در حوزه راه‌هاي روستايي به ۴۳۰ ميليارد تومان اعتبار ديگر نياز است.

پنج نقطه حادثه خيز ديگر رفع مي‌شود

اجراي طرح تونل زره باعث مي شود که با بهره‌برداري از اين طرح بيش از پنج نقطه حادثه‌خيز حذف و مسير شلمزار به ناغان به طول ۲۵ کيلومتر کوتاه‌تر خواهد شد.

تونل زره در مسير شلمزار به ناغان و بخشي از محور شرياني شهرکرد به بازفت به خوزستان قرار دارد که با بهره‌برداري از آن از بار ترافيکي محور بروجن به لردگان کاسته مي‌شود.

مديرکل راه و شهرسازي چهارمحال و بختياري از پيشرفت ۴۰ درصدي عمليات اجرايي تونل زره خبر داد و گفت:در صورت تامين اعتبار مناسب، مي‌توان اين طرح به همراه جاده‌هاي دسترسي آن را تا ۲ سال تکميل و آماده بهره‌برداري کرد.

حسينعلي مقصودي در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينکه عمليات اجرايي تونل زره از سال ۱۳۸۵ آغاز شد، اظهار داشت: تا سال ۹۸ اين طرح استاني بود و اعتبارات بسيار ناچيزي به آن اختصاص داده مي‌شد، اما از سال ۹۸ به بعد با قرار گرفتن در رديف طرح‌هاي ملي از پيشرفت قابل توجهي برخوردار شده است.

وي ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ عمليات حفاري تونل به پايان رسيد اما پيمانکار تونل ۳۳ ميليارد تومان مطالبات دارد که تاکنون پرداخت نشده است، همچنين پيمانکار احداث مسيرهاي طرفين نيز با وجود اينکه هشت ميليارد تومان مطالبه دارد اما در حال حاضر مشغول فعاليت است.

مديرکل راه و شهرسازي چهارمحال و بختياري تصريح کرد: در مجموع اين طرح داراي ۴۱ ميليارد تومان مطالبه است و باتوجه به اينکه تامين اعتبار تونل زره از محل ماده ۵۶ و سرمايه‌گذاري بانکي پيش‌بيني شده بود، در مصوبات سفر رييس‌جمهور اعتباري براي اين پروژه در نظر گرفته نشد اما پيگيري اعتبار از محل ماده ۵۶ قانون بودجه در حال انجام است و به محض تخصيص اعتبار، تکميل اجراي پوشش بتني تونل نيز فعال مي‌شود.

مقصودي با بيان اينکه تکميل احداث تونل زره و راه‌هاي طرفين نيازمند ۷۰۰ ميليارد تومان اعتبار است، افزود: در صورت پرداخت مطالبات پيمانکاران و تامين اعتبار پروژه، پيش‌بيني مي‌ شود طي ۲ سال تکميل و آماده بهره‌برداري شود.

وي طول تونل‌هاي در دست احداث استان را ۱۲ کيلومتر اعلام کرد و گفت: تونل‌هاي چري، زره، فارسان-دشتک، گورميزه و هوني از جمله تونل‌هاي در دست اجرا در استان است.
 

جاده ترانزيتي بروجن به لردگان

يکي از پرتردد ترين محورهاي چهارمحال و بختياري، محور بروجن به لردگان است که به عنوان يک محور حمل و نقل کالا و ترانزيت اين روزها مطرح شده است.

فرماندار بروجن با اشاره به ترانزيتي بودن محور اين شهرستان گفت: ۱۵ هزار ميليارد ريال براي تکميل جاده شهرکرد به بروجن به لردگان به ايذه اختصاص داده شد.

فتاح کرمي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تاکيد کرد: از اين مبلغ هشت هزار ميليارد ريال از محل اعتبارات تهاتُر نفت، سه هزار ميليارد ريال از محل اعتبارات سفر رييس‌جمهور به چهارمحال و بختياري، سه هزار ميليارد ريال از محل اعتبارات ماده ۵۶ و يک‌هزار ميليارد ريال از محل اعتبارات سال ۱۴۰۱ اختصاص پيدا کرده است.

وي افزود: تکميل و بهره‌برداري کامل جاده شهرکرد به بروجن به لردگان به ايذه نقش مستقيم در کاهش تصادفات جاده‌اي، ارتقاي امنيت راه‌ها، صرفه‌جويي در مصرف سوخت و بهبود وضعيت اين جاده به‌عنوان يکي از محورهاي شرياني کشور در مسير ارتباطي استان‌هاي فلات مرکزي ايران به بنادر جنوب‌غرب و جنوب کشور با تردد ۴۰ هزار دستگاه انواع خودرو در شبانه‌روز دارد.

کرمي تصريح کرد: تقويت علائم راهنمايي و رانندگي، ارتقاي مجتمع‌هاي بين‌راهي و نصب نيوجرسي بين باندهاي جاده‌‎ها از مهم‌ترين راهکارهاي کاهش تصافات جاده‌اي به‌شمار مي‌رود که اين مهم در جاده شهرکرد به بروجن به لردگان به ايذه به‌ويژه در قسمت گردنه گوشنگلي شهرستان بروجن مورد توجه قرار گرفته است.

وي يادآور شد: براي تکميل و بهره‌برداري کامل جاده شهرکرد به بروجن به لردگان به ايذه مشکلات اجتماعي براي سامان‌دهي ورودي و خروجي شهرهاي سفيددشت و فرادنبه شهرستان بروجن رفع شده است و تا تابستان سال‌جاري تکميل و بهره‌برداري مي‌شود.

فرماندار بروجن اظهار داشت: جاده شهرکرد به بروجن به لردگان به ايذه يکي از کارکردي‌ترين و کاربُردي‌ترين محورهاي ارتباطي کشور و چهارمحال و بختياري است.

وي گفت: آنتن‌دهي تلفن همراه در بخشي از جاده شهرکرد به بروجن به لردگان به ايذه رفع شده است و هم‌اکنون مشکلي در اين رابطه وجود ندارد.

به گزارش ايرنا، چهارمحال و بختياري داراي ۱۱ شهرستان با جمعيتي بيش از يک ميليون نفر است و جاده هاي اين استان به خوزستان، اصفهان، لرستان و کهکيلويه و بويراحمد ختم مي‌شوند.

 

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1401/09/10